onsdag, februari 28, 2007

Bokrea


Då var det dags igen för den årliga bokrean. Både jag och Ruben har bläddrat i katalogerna för att komma fram till om och vad vi skulle köpa.

För mycket kan verka lockande. Del priset: böcker som förut kostade 330:- kostar nu 89:-. Dels värkar allt så jävla spännande: romersk historia, Linnés blomsterur, skönlitterära klassiker, naturböcker och alla inspirerande kokböcker. Intressen jag inte trodde fanns vaknar plötsligt till liv inom mig. Och det bara genom att läsa i en reakatalog fylld med böcker som aldrig blev den succé bokförlaget hoppats på.

Själv försöker jag hålla mig borta från boklådor resten av året och sköter de flesta inköpen istället via internet. Det blir mer priseffektivt och så tycker jag om "Paket-på-posten" känslan.

Eftersom en tur på bokrean inkluderar Alva valde jag bort barnvagnen till förmån för bärselen. Vagn kan vara väldigt klumpigt medan det kan bli väldigt tungt i längden med ettåring i bärsele. Så effektivitet var ledordet.

Och andas lugnt för det kommer att bli trångt mellan bokborden. Ju värre jag tänker att det kommer att bli desto enklare blir det i verkligheten.


Jag och Alva vandrade iväg med första stopp på Åhlens; snabbt in och snabbt ut med två böcker till lillfisen. Rask promenad ner till Hamrelius, hittade två böcker till Alva och en till mig. Hamrelius har på ovanvåningen en fantastisk pysmjuk skinnsoffa som var fantastisk för min rygg att få vila i en liten stund.

Iväg, iväg. In på Akademibokhandeln, såg en trött och hårt arbetande Torun och en siciliansk kokbok till mig. Alva sprattlade glatt medan jag, med kämpande smått trötta steg, gick hemåt. Handlade mat och kom hem samtidigt som en återfallsinfluensasjuk Ruben.

På tal om något helt annat med mer vuxenpoäng så börjar jag få dagisångest. Tänk om Alva inte får plats i augusti? Vad gör vi då? På babysim idag fick jag höra en historia om en stackars kvinna som önskade plats 1 mars men fick istället 1 juni. Jävlar.

Och sedan stod det i Svenska Dagbladet att var tredje barn blev psykiskt störd av att vara på dagis. Det var tydligen den uppfattningen som fanns i Tyskland. Och jag bara måste citera artikeln om synen på föräldraledigt: "En riktig mor tjänar gärna mindre om hon helt och hållet kan gå upp i sin modersroll. I vårt företag är det förbjudet för män att ens fråga om de kan ta pappaledigt. Männen har ju viktiga uppgifter att sköta."

Alltenligt någon företagsledargubbe. Det verkar vara väldigt skilda familjekulturer mellan Tyskland och Sverige. Kanske skulle dessa surkålsgubbar behöva en rejäl bokrea med böcker som kan vidga deras reaktionära sinnen.

För er som inte vill trängas och svettas finns internetbokrean. Hos Bokus kan du shoppa fraktfritt till 4 mars. Det är även rea hos cdon.com, adlibris.com och internetbohandeln

Etiketter:

2 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Hej Bodil! Jag försökte mig faktiskt på bokrean med mer geist än på flera år. Men det blev ändå inget från katalogen, jag hittade aldrig den där boken med monsterfilmsaffischer. Men tre böcker från boklådornas dunklaste källarhörn: Raj-Raj av Lars Sjunnesson, Gilla läget av Robert Broberg och Lukas och Coco Moodyssons bok som de gjorde tillsammans. Hundrasju kronor gick det på.

19:22  
Blogger Bodil Johansson sa...

Det var väl helt fantastiskt. 107 pix för så mycket läsning. Innan bokrean brukar jag göra lite andningsövningar och tänka på något riktigt hemskt. En underlig kombination, jag vet, men det hjälper och därefter kan jag gå in i stadens boklådor med gott mod.

Fast jag vet inte om jag vågar mig in i de dunklaste källarhörnen. Du är modig du.

18:17  

Skicka en kommentar

<< Home