måndag, januari 29, 2007

Bodils dag

Fredagar brukar innebära, för min del, tjurrusning med barnvagn genom centrum till biograf Spegeln. Dock inte denna. Otroligt taskigt väder med storm och ispiksregn kombinerat med att bebisbion körde "Marie Antoinette" i repris fick oss att stanna hemma.

Lite myspys hemma med Alva och Asta fungerar en halv dag. Sedan måste jag bara ut. Ingen jävla pardon. Och lyckliga jag fick uppleva att solen lyste igen. På med solglasögon och ner med Alva i barnvagnen.

Det är ibland lite svårt med mål och mening på barnvagnsfärderna. Och ibland tittar jag avensjukt på de ökända lattemammorna som verkar ha intagit alla caféer som saknar trappor. De verkar ha en sådan gemenskap där de sitter med perfekta figurer i moderna kläder, perfekta vagnar och perfekta bebisoutfits.

Säkerligen skulle jag känna mig utanför i deras sällskap. För vad kan vi, förutom föräldraledigheten, ha gemensamt? Så för att slippa sitta själv och storögt titta på andra sällskap ringde jag till Maria Lu. och bestämde att vi skulle fika på Hansakompaniets Espresso House.

Innan Maria kunde komma spenderade vi tiden på systembolaget. Vi börjar få en bra laddning med vin hemma eftersom jag varje fredag köper två nya sorter. Nya och nya. Iallafall nya för oss. För det mesta rött och just nu har jag en ekologisk rödvinsperoid. Återkommer senare om det är gott eller surt. Men flaskorna är fina.

Till slut blev det en klassisk fika med té, kaffe och minihälsomuffin. maria hade med sig sin stickning och nya coola digitalkompaktkamera. När jag berättade om den för Ruben blev han väldigt intresserad av modellen. Så vem vet, vi kanske får en ny kamera som vi kan filma med?

Annars var det otroligt skönt att få prata om datorer, önskan om ny dator eller ta steget att omformatera den nuvarande. Det skulle, för mig, vara en god gärning eftersom det gamla pc-tröskverket börjat få åldersrelaterade problem. Tänk en dator som är pigg igen.


Och senare på kvällen var jag och Ruben hos Helle på Robert&Blad för att hämta och betala kläderna som vi lagt undan. För min del innebar det ett stort hål i plånboken men också de första nya jeansen sedan jag var 18 år. Dessutom en snorsnygg blus.


Tråkigt att Helle stänger butiken för vi brukar titta in varje fredag efter bebisbion. Men jag har full förståelse för hennes beslut. Kläderna finns kvar men i andra butiker.



26 januari har Bodil namnsdag. Dessa människor får ett hedersomnämnande för att de kom ihåg:
Rubens mamma Evy
Jannike
Ruben
Maria Li.
Min Mamma
Susanne
Mårten.

5 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

saknar att sitta på fik & glo på människor & prata lite strunt & viktigheter. borde vara 1 mänsklig rättighet! & jo, saknar ff att inte få röka inomhus.

08:34  
Blogger Bodil Johansson sa...

Visst borde det vara så. Fik är otroligt populära och med klumpig barnvagn är det svårt att komma åt de riktigt mysiga caféerna.

Det blir aldrig skvallerintimt på ett ställe som ligger mitt i en galleria.

16:33  
Anonymous Anonym sa...

fridéns då? där e det väl ganska smidigt att få in 1 barnvagn? ..fast, kanske bara e jag som gillar det stället *s* e ju inte så hipt..

11:10  
Blogger Bodil Johansson sa...

Kim? Var ska jag ställa en barnvagn utan att den är i vägen?

Hm. Det kanske kan gå och jag tror de har barnstolar på Fridéns.

Sugen på fika?

15:18  
Anonymous Anonym sa...

hade varit väldans trevligt att fika! visst e du/ni lite flexibla & kan fika m kort varsel? du vet, 1 annan e ju så himla busy nu f tiden :)

kramar på er så länge!

09:45  

Skicka en kommentar

<< Home