lördag, februari 10, 2007

Alva - 1 år, igen


Visst hade det varit bra med mer än en födelsedag per år? Alva har två. En officiell i December och en andra 8 februari. För då skulle hon egentligen blivit född.

Men det blir inte som planerat och Alva blev ett helt år äldre. Så kan det gå.

Denna dag började med påtagning av finklänning och nedrusande till öppna förskolan. Ja, det har hänt att vi fått vända. Tyvärr fullt-skylten har mött oss. Efter någon svordom är det bara att vända om. Morgnar är inte vårt starka kort.

Och det hade varit en rejäl antiklimax om vi blivit stoppade i dörren nu när vi var finklädda. Men inte, förkylningstider betyder mer än snuviga bebisar, vi får också bättre plats på öppna förskolan.

"Men vad Alva är fin idag" sa förskolärare Karin. "Det är för att hon skulle ha fyllt år idag istället för i december" sa jag. "Men det har ju gått bra ändå" fortsatte Karin." Jo, det har det ju". Och visst vi har haft en fantastisk tur.


En pluttbebis som utvecklats till en nyfiken, bestämd och danscharmig liten människa. Jämfört med andra bebisar är hon dessutom mer frisk.

På sångstunden sjöng de andra föräldrarna och småttingarna "Ja må de leva" för Alva och en annan knatte som fyllde 1 år för första gången.

Därefter satte jag Alva i vagnen för en tur på Malmös gator på jakt efter present till födelsedagsreprisen. Till skillnad från förra gången är det nu REA. Allt verkar mer lockande då.

Som 50% och 70% rabatt. Eller REA-priset med 20% rabatt. Sista dagarna sedan ... Jag älskar det. Vilka fynd som står och väntar på att bli funna. Stora skyltar lockar mig in i butiker, bara en titt, för jag vet aldrig, kanske superduperfynd finns just här?


Slutligen hittade jag en pyjamas som var nersatt till halva priset men kostade ändå 150 kronor. På kvällen hade jag och Ruben en presentcermoni med Alva. Jag öppnade hans present och Ruben öppnade den jag hade köpt. Och av Ruben fick lillstumpan också en pyjamas.

Pyjamasfest hela veckan. Det kära Turboapa-laget börjar påminna om det svenska skidskyttelandslaget. Blandar glimrande insatser med bottennapp.

Nu var jag inte med senast men ändå: ingen check, ingen pallplats och stryk av vårt fiendelag. Nej, nu får vi ladda skarpt och valla skidorna.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home