onsdag, januari 31, 2007

Storsnor och Lillsnor


Det hela började nog i fredagsnatt. Alva var otröstlig och fick sova mellan mig och Ruben. Repris lördagsnatt. Nu började vi undra om hon höll på att bli sjuk eller få en ovana?

På söndagen under vår eftermiddagsprommenad fick hon feber och somnade i vagnen. Vi har sedan dess en snorig, gnyende och trött bebis som ligger i vår säng. Twentyfour/seven.

Jag har nu också blivit snorig med ont i halsen och är nu väldigt nöjd med pissigt vinterväder. Dessutom har jag läst ut Mikael Niemis "Mannen som dog som en lax" och otroligt bläddervänliga "Mossvikenfruar Chansen" av Emma Hamberg.

Det är två relativt nyutgivna böcker om den svenska samtiden. Men ur väldigt skillda utgångspunkter. Niemi är författaren som bor på landet, skriver om folk i småort men blandar in lite stockholmsnatt. Han kan sitt Pajala men har även en känsla för storstadsmänniskan. Men det finns mer kärlek och förståelse för dem som biter sig fast i norr än för storstadsmänniskan som lämnat naturen för det teknologiska samhallet.


Emma Hamberg skriver från stockholmsperspektiv och berättar om folk i småort som flyr till huvudstaden där friheten finns. För att sedan inse att friheten finns med kärleken som kan var stor, bullrig och med rött skägg. Jag har svårt för den kvinnobild som Hamberg förmedlar. Kvinnan som en intuitiv varelse utan behov av intellektuell stimulans. Fan, jag fixar inte kvinnor som har spån istället för hjärnsubstans.

Förebilden till boken ska vara Jackie Collins' böcker som fanns i så gott som var kvinnas läshög på 90-talet. Även min. Och de kvinnorna var mycket mer smarta, kvicka och cyniska. Åtminstone de jag kommer ihåg vilket betyder att om typ tio åt är "Mossvikenfruar" mest mossa i mitt minne.

Fast som så många andra kvinnliga författare har hon föredömligt korta kapitellindelningar. Till skillnad från boken som jag läser nu: "The Master" av Colm Tóibín. Inget kapitel under 20 sidor. Men så blev den också nominerad till "The 2004 Man Booker prize".

Jag kanske ska fortsätta med att se på Star Trek och lyssna på P1 för att bli lärd och allvetande. Då får jag säkert tips på hur vi ska undvika att Alvas ovana att sova i vår säng blir till vana.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home